In fase 4 van de transformatie van Strijp-S zetten wij hoog in op de verbinding van Eindhovens culturele hotspot met de aangrenzende woonwijk. Met het blok A3 presenteren we dan ook een getrapt volume dat de overgang maakt van toren- en fabriekshoogte naar laagbouw, van werk- naar woningtypologie, van up-market naar sociaal, van maken naar wonen.
Blok A3 functioneert daarmee als stedenbouwkundige schakel in het gebied. Tegelijkertijd geven we hier vorm aan de stad op ooghoogte: een intiem plein, stoere en sfeervolle bakstenen gevels, ogen op staat, en hoge werklofts met makers zichtbaar in actie.
Het voormalig Philips-gebied Strijp-S wordt herontwikkeld en is inmiddels Eindhovens centrum voor design en innovatie. Industrieel erfgoed kreeg er een nieuw leven; nieuwe gebouwen worden toegevoegd. Werken blijft, wonen komt erbij. In Fase 4 van de herontwikkeling komen drie nieuwe woongebouwen, rond het plein naast Microlab, ontworpen door Office Winhov, Marc Koehler Architects en door ons.
Strijp-S
11 werklofts, 8 woonlofts, 42 studio’s, 100 appartementen, daktuin, 3-laagse ondergrondse parkeergarage
Locatie
Strijp-S, Eindhoven
Opdrachtgever woongebouw
Stichting Woonbedrijf
Opdrachtgever parkeergarage
Park Strijp Beheer, Mobility-S
Fase
start bouw 2025, oplevering 2028
Ontwikkelaar
SDK Vastgoed
Aannemer
Stam + De Koning
Adviseurs
Peutz, HVM, Zonneveld
Landschap
Houtman + Sander
Stedenbouw
West8
Renders
Surrend3er
Het stedenbouwkundig plan voor Fase 4 van Strijp-S is gemaakt door West8. In deze fase wordt Microlab getransformeerd. De hoogbouw van Microlab blijft beeldbepalend; op de plek van de oostvleugel komen de drie nieuwe bouwblokken rond een plein.
We bewerkten het symmetrisch blok uit het plan van West8 door het met terrassen schuin af te laten trappen zodat de hoek ervan op de zonzijde van het plein landt. En die punt maken we open voor een publieke functie die bewoners en passanten uitnodigt daar het gebouw binnen te komen.
De parkeergarage voor Fase 4 is onderdeel van het ontwerp voor Blok A3. In dit deel van Strijp-S wordt hoog ingezet op de kwaliteit van de openbare ruimte. Voorrang voor voetgangers en fietsers realiseren we er door auto’s ondergronds te brengen. Essentieel in het ontwikkel- en realisatieproces was ons voorstel om de parkeergarage niet één laag diep te maken en doorlopend onder de drie bouwblokken, maar drie lagen diep en alléén onder Blok A3. Door zo de onderlinge afhankelijkheid van de deelprojecten op te heffen, kon in het najaar van 2024 al worden gestart met de werkzaamheden.
Het hart van Blok A3 is een groene binnentuin. Net opgetild, vanaf het plein bereikbaar met een brede trap en voor gezamenlijk gebruik door bewoners. Aan dit binnenterrein worden de gevels uitgevoerd in een lichte mergelsteen; trappen, kozijnen en deuren krijgen er een vrolijke tint oranje. Iedere verdiepings-trede biedt plek aan privé-buitenruimtes en groene daken.
De gevelindeling van het blok is met grote, liggende ramen en een hoge plint geïnspireerd op de bedrijfsgebouwen van Strijp. De naar buiten geduwde trap refereert hier ook aan. De materialisatie van de gevel is geënt op het bakstenen Philipsdorp, en roept ook hier direct de associatie met wonen op. Bijzondere elementen in de gevel krijgen een staand tegelverband; boven de ramen vormen de rollagen een extra accent.
Op Strijp-S spiegelen we het creatief ecosysteem van Microlab in de plint van Blok A3. De straat wordt daarmee een echte culturele makers-straat. De basis van Blok A3 is een dubbelhoge plint met woonlofts en werklofts voor creatieve makers. De inrichting is naar eigen invulling van de gebruikers. De sociale woningen en werkplaatsen geven het blok een onderscheidende identiteit. Juist sociale woningen en werkplaatsen geven we graag een onderscheidende identiteit. Voor de makers van de toekomst biedt Blok A3 genereuze plafondhoogtes, variatie in woon- en werkruimtes, mooie materialen en hoogwaardige buitenruimtes.
Langs de terrassen hebben we een routing georganiseerd die functioneel is én ontmoeting uitlokt. We zetten de verplichte vluchttrappen in als de meest voor de hand liggende route voor bewoners en versterken zo het burencontact. Vanaf het plein en vanuit de collectieve binnentuin zijn de trappen en de leefgalerijen de snelste toegang naar de woningen. Bijkomend voordeel: traplopen wordt zo gestimuleerd.